Heeft ze een café? Of een ernstige verslaving? Nee, geen van beide. Maar waarom komt ze dan met een sigarettenautomaat het Repair Café binnen?

“Ik ga een tijdschriftmachine maken”, vertelt Esther Barfoot. “Een ‘zine machine’ zoals dat ook wel heet. Een kunstenaar gaat deze sigarettenautomaat transformeren. Maar hij is niet zo technisch aangelegd, dus ik heb iemand nodig die me kan helpen met het ontgrendelen van de machine. Je moet er nu 4 gulden(!) en 50 cent ingooien om een laatje open te kunnen trekken. Maar de tijdschriften die ik er in ga stoppen, moet je er gratis uit kunnen halen. Dus dat moet van binnen zo afgesteld worden.”

Esthers sigarettenautomaat 1Esthers sigarettenautomaat 2

De oude automaat, gekocht op Marktplaats, is bij uitstek een klus voor Lambert Schipperheijn, instrumentmaker van beroep. Hij is de repairheld die ermee aan de slag gaat. “Dit zijn de leuke klussen, omdat deze machine – die dateert uit de jaren 80 ofzo – nog helemaal mechanisch is. Ik kan er echt iets mee. Het was even zoeken naar het mechaniek dat de laatjes dichthield. Dat bleken twee nokken te zijn, die door een eindstopper worden tegengehouden. Als je die nok verwijdert of de eindstopper of de hele muntenautomaat, dan kun je de laatjes gratis opentrekken.”

Nu deze hobbel genomen is, is Esther dichterbij haar ‘zine machine’. Maar in zo’n miniscuul laatje past toch helemaal geen tijdschrift? “Klopt”, zegt Esther. “Het worden hele kleine tijdschriften of we vouwen ze op een speciale manier op. Het gaat ook niet om gewone tijdschriften, maar om activistische blaadjes – te vergelijken met punkzines. Die zijn helemaal aan het terugkomen, ook in Nederland. En in Amerika, Canada en Australië worden ze steeds vaker via oude sigarettenautomaten of broodjesmachines verspreid. Trouwens, in Amsterdam werd in de punktijd in de jaren 70 het blad KoeCrant ook via oude sigarettenmachines verspreid.”

En waar gaat Esther de tijdschriften verspreiden? “Het is raar maar waar, maar ik werk voor de politie voor een activistisch programma, waarbij we de medewerkers op bijzondere manieren willen bereiken. Bijvoorbeeld, via deze tijdschriftenautomaten.”

Advertenties